3. Mindenkinek más az ujjlenyomata, miért lennének egyformán iskolaérettek a gyerekek?
avagy, Mikor szükséges az iskolaérettségi vizsgálat?
Sok szülőben felmerül a kérdés, hogy mikor és melyik iskolába írassa gyermekét. Mert a gyermekek - ahogy mi felnőttek is - szerencsére nagyon eltérő módon fejlődnek, eltérő az érdeklődésük,
a viselkedésük:
egyikük tud cipőt kötni, de nem bír tízet ugrani,
másik nem tud cipőt kötni, de elismétli az egyszer hallott verseket.
Egy szőke hajú 3 évesről tudjuk, hogy nem lesz kreolbőrű,
és egy 10percig az asztalnál tevékenykedni képtelen 5 éves valószínűleg egy jól szervező, kiránduló, lendületes felnőtt lesz, és nem adatrögzítő.
Mindenkinek más az ujjlenyomata, miért lenne mindenki egyformán iskolaérett?
Csakhogy
minden országban - az adott ország hagyományainak, szociokultúrájának, éghajlatának, munkalehetőségeinek, stb. hatására - kialakul,
hogy a gyermekek 5, 6, 7 vagy 8 évesen menjenek iskolába. Mások a kultúrák, mások az elvárások. Elvárás mindenütt van. Nem, nem azért, hogy "kocka" gyerekek nőjenek fel, hanem azért, mert tanítótól
függetlenül egy bizonyos tananyag elsajátítása hozzátartozik az intellektuális, pszichés szükségletünkhöz. Azon, hogy a tananyag jól-rosszul van-e összeállítva, lehet vitatkozni. Hogy hogyan kellene
a tananyagot tanítani, elsajátíttatni, és ellenőrizni annak elsajátítását, ez is sok vitát generál. Teljesen jogosan. Az iskolaérettségi vizsgálat abban segíthet, hogy mikor és milyen típusú iskolában kezdje meg tanulmányait a gyermek. Tapasztalataink szerint az iskolaérettségi vizsgálat eredménye abban is segíti a szülőt és a pedagógust, hogy lássa a gyermeket feladathelyzetben, lássa, hogy mennyire terhelhető, hogy milyen az együttműködő képessége, milyen a beszédértése, és Ő milyen ügyesen tudja kifejezni magát. A teszt során fontos információkat kapunk arról, hogy a gyermeknek milyen az önbizalma, szorongásra hajlamos-e, mennyire nyitott, mennyire vidám és optimista személyiség. Mennyire érett pszichésen arra, hogy egy új világba lépjen, és ott jól érezze magát, mert csak ekkor tud jól teljesíteni. |
A teszt feladatai
megmutatják, hogy a gyermek az adott helyzetben hogy teljesít a kognitív feladatok megoldásában, milyen a finommozgása. A Napraforgóházban az iskolaérettségi vizsgálat során a nagymozgások érettségét is megnézzük. |
Mindezen információk,
és a szülővel való beszélgetés után - ami egy másik fontos ujjlenyomat- tudunk tanácsot adni abban, hogy mikor és milyen típusú iskolába njen a gyermek. Azt is elmondjuk, hogy javasolunk-e valamilyen fejlesztést a gyermeknek, és abban is próbálunk segíteni, hogy a szülő miben tudja gyermekét segíteni. Visszatérve arra, hogy mikor szükséges az iskolaérettségi vizsgálat, itt egy rövid felsorolás: |
megkésett mozgás és/vagy beszédfejlődés, |
megkésett mozgás és/vagy beszédfejlődés, |
figyelmi nehézség, |
nagyfokú ügyetlenség az önellátás terén, |
általánosan lassú cselekvés, gondolkodás, |
számlálási nehézség, |
a mindennapi élet feladataiban való nehéz tájékozódás, kivitelezés, |
a viselkedésszabályozás nehézsége, |
dominancia kialakulásának megkésése, |
iskolakezdéskor, éppen csak 6 éves életkor, |
fizikailag és pszichésen gyenge terhelhetőség, |
fizikailag és pszichésen gyenge terhelhetőség. |
A felsorolás korántsem teljes, de azokat a fontos szempontokat tartalmazza, amelyekben mindannyian eltérően teljesítünk; ugyanakkor mindegyik tényező fontos abban, hogy az élet (iskola, edzés, családi let, stb.) hullámain és völgyein gyermekünk átevezzen. Egy biztos: mivel más az ujjlenyomatunk, soha és sehol nem fogunk egyformán kimondani egy szót, megkötni a cipőfűzőnket, pároslábon ugrálni.
(Zárójelben. Az iskola nem csak a gyermeknek, de a szülőnek is új élethelyzet. Ha Ön, mint Szülő túl sokat rágódik, aggódik, és nem tud dönteni, üljön le egy-két alkalommal beszélgetni egy jó pszichológussal, vagy jöjjön el "Iskolát kezd a gyermekem" beszélgetéseinkre.)
Időpontegyeztetés