Grafomotoros fejlesztés

Sok szülőben felmerül a kérdés, hogy baj-e, ha gyermeke nem szeret rajzolni.

Az alábbiakban egy rövid áttekintést adunk a rajzolás fejlődéséről és arról, mikor ajánlott egy szakembert felkeresni.

A firka korszak

A gyermek számára az első ceruzafogás és az, hogy nyomot hagy a papíron, óriási öröm, felfedezés. Öröm számára a mozgás, a lendület, szándékos vonalvezetés ekkor még nincs. Pontok, különböző irányú vonalak és ívek láthatóak a rajzokon, kb. 2-2,5 éves korig. Ezután megjelennek a gombolyag firkák, cikcakk firka, az első csigák, napocskák. Fontos, hogy a környezet örömmel, dicsérettel, együttrajzolással reagáljon a gyermek alkotásaira.

4 és 5 éves kor között kezdi a gyermek uralni a papírt, már nem szalad le a ceruza a lapról, és megszületnek azok a formák, amiket már meg is nevez a gyermek. Ezeket a formákat szívesen ismételgeti, sémaként gyakorolja, ilyen pl. a nap, a fej, a labda, autó, stb. A firkák fokozatosan, kb. 5 éves korra tűnnek el. A gyermek rajzának tartalmából, a nyomatékából, a vonalvezetés határozottságából a gyermek pillanatnyi lelkiállapotára is lehet következtetni.

A képzeletszerű rajzolás korszaka

Ezt a korszakot 4 és 9 éves kor közé tehetjük, de nagyon eltérő a kezdete. Ebben a korban a gyermek kedvenc tevékenysége a rajzolás, a fantáziáját, a valóságtól elrugaszkodott képzeletét mutatja meg. Láthatóvá teszi, hogy mi a fontos számára, legyen az akár pozitív, akár negatív dolog. Jellemző, hogy ha félbehagy egy rajzot, azt nem folytatja, mert az adott pillanat érzéseit rajzolja le.

Nem kell megijednünk akkor sem, ha gyermekünk nem szeret rajzolni, de kérésre – alkalmanként – közösségben leül, és életkorának megfelelő szinten elkészít egy-egy rajzot. Emellett ügyesen épít, homokozik, labdázik, szépen eszik, az öltözés-vetkőzés nem okoz gondot, próbál gombolni, cipzárt használni, apró gyöngyöt fűz, vág ollóval, babázik, kalapál, stb. Ha a gyermek érdeklődését még nem keltette fel a rajzolás, akkor azt javasoljuk, hogy a ceruza, filctoll, zsírkréta és papír mindig legyen elérhető helyen, esetleg kezdjünk el a gyermekkel közösen alkotni. Kínáljunk fel a gyermeknek különböző lehetőségeket, pl. dugóval pecsételés, szivaccsal festés, a tojástartó és a cipődobozból is izgalmas lehetőség adódik színezésre, festésre.

Az írás előszobája a rajzolás

Minden rajzi elemben megjelennek az íráselemek. 5 éves kor után – ha a gyermek még mindig nem kötött barátságot a papírral és a ceruzával – érdemes egy komplex felmérést kérni, hogy megtaláljuk ennek az okát, és a megfelelő fejlesztést. Ez lehet mozgásterápia, de lehet grafomotoros, írásmozgás-koordináció fejlesztés. Valódi írászavar ritka, általában egyéb részképesség problémákhoz kapcsolódva, vagy érési, fejlődési eltérésből ered, illetve ahhoz társul.

A leggyakoribb okok, amiért a gyermek 5-6 éves korában nem szeret és nem is tud rajzolni

  • megkésett mozgásfejlődés, kialakulatlan dominancia
  • szemészeti probléma
  • éretlen figyelmi szabályozás
  • kézcsontok gyengesége, fáradékonysága
  • organikus idegrendszeri sérülés
  • ingerszegény környezet, nincs vagy nem elérhető a gyermek számára a spontán rajzoláshoz szükséges eszköz
  • pszichés okok, pl. ha a környezet nem jól reagál a gyermek alkotásaira, szorongás, félelem a kudarctól
  • gyakori képernyőidő

Időpontegyeztetés

napraforgohaz@napraforgohaz.hu

+36-70/977-2588

Helyszín

Pasaréten:
1022 Budapest, Hankóczy Jenő utca 35.

Budafokon:
1221 Budapest, Vihar utca 22.

Elérhetőség

Telefon:
+36-70/977-2588

E-mail:
napraforgohaz@napraforgohaz.hu

Adatvédelmi tájékoztató

Egyéb adat

Cégnév:
Napraforgóház Fejlesztő és Játszó Csoport Bt.

Cégjegyzékszám:
01-06-719757

Adószám:
20217466-1-43

Weboldalunk – a legtöbb weblaphoz hasonlóan – cookiekat használ az oldal helyes működéséhez.
Az „Elfogadom” gomb megnyomásával hozzájárul ehhez.
Adatvédelmi tájékoztató