+36-70/977-2588 napraforgohaz@napraforgohaz.hu
  • Facebook
  • Instagram
  • Facebook
  • Instagram
Napraforgóház
  • Főoldal
  • Vizsgálat
  • Terápiák
  • Órarend
  • Árak
  • Munkatársak
  • Galéria
  • GYIK
  • Kapcsolat
  • Angol nyelvű oldalEnglish
  • Jelentkezés
Oldal kiválasztása

Látásnevelés

Mi az a Látásnevelés?

A látás a vizuális információk feldolgozása, amelynek fő célja a tárgyak, jelek azonosítása illetve a cselekvések elsődleges vezérlése. A vizuális információ feldolgozása a szemben kezdődik, de addig, amíg egy éles, sokszínű, többféle alak-háttérrel bíró folyamatos képet észlelünk, igen hosszú és bonyolult utat tesznek meg a szemünkbe érkező vizuális ingerek.

A látás rendkívül összetett és számos funkció együttes működését igénylő folyamat. Működési probléma a vizuális információ haladási útjában bárhol előállhat. Látásprobléma esetén gyakran megállnak az optikai rendszer felmérésénél (kell-e szemüveg vagy sem?), illetve a szemészeti diagnózis felállításán; továbbá, ha megvan a szemüveg, attól máris megoldottnak remélik a problémát, vagy súlyosabb esetben gyengénlátó vagy aliglátó minősítést kap az érintett gyermek. A legtöbb esetben a látásélesség (vízus) meghatározása történik, amely az ép, 100%-os látáshoz képest való látás-csökkenést hivatott felmérni, illetve a szemüveglencse Dioptria értékével korrigálni a csökkenést, amennyiben lehet. Azonban a „teljes képhez” meg kell figyelni a kétszemes működést, a térlátást, a szem-kéz koordinációt, az alap izomtónust és mozgásállapotot, a kognitív képességeket, a lateralitást, a fényviszonyokhoz való alkalmazkodást, a képalkotási gyorsaságot, a fixációs és követő szemmozgásokat, a tekintetváltást, továbbá figyelembe kell venni a gyermek életkorát, személyiségét, habitusát és aktuális figyelmi szintjét is.

A fentiekben ismertetett látásprobléma-típusok, egyéb vizuális problémák mellett a FUNKCIONÁLIS / PEDAGÓGIAI LÁTÁSVIZSGÁLAT keretén belül azonosíthatóak be, amelyet diagnosztikai és terápiás területen gyakorlott látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus végez. A funkcionális látásvizsgálat során megfigyeljük a gyermek praktikus élethelyzetekben megmutatkozó látásteljesítményét, valamint életkora és képességei adta lehetőségek szerint megvizsgáljuk vizuális funkcióit. A vizsgálat során a különféle játékos – életkorhoz, mozgásállapothoz és fejlettségi szinthez alkalmazkodó – helyzetekben megmutatkozó spontán vizualitás szubjektív megfigyelésén túl, standardizált látásteljesítményt mérő tesztek (Preferential Looking Test, STYCAR Test, Lea-ábrák, stb.) objektív felvétele is történik.

A funkcionális látásvizsgálat során feltáruló problémás vizuális és esetleg ezzel összefüggésben álló területek, jellemzők összegzése után EGYÉNRE SZABOTT, KOMPLEX LÁTÁSNEVELŐ PROGRAM indulhat meg a vizsgálatot végző gyógypedagógus iránymutatásai szerint, amely a probléma súlyossága szerint lehet időszakos tanácsadás jellegű vagy rendszeres egyéni vagy csoportos foglalkozás keretén belül megvalósuló.

A leggyakoribb látásproblémák

  • csökkent látásélesség / beszűkült látótér
  • szemteke-rezgés
  • megkésett vizuális fejlődés
  • látási ügyetlenség
  • vizuális figyelemi zavar
  • agyi eredetű látássérülés

Időpontegyeztetés

napraforgohaz@napraforgohaz.hu

+36-70/977-2588

Jelentkezem vizsgálatra
  • Követés
  • Követés
Látásnevelés
Látásnevelés
Vissza a terápiákra
  • 5Terápiák
  • 5Árak
  • 5Házirend
  • 5Adatvédelmi tájékoztató
  • 5GYIK

Admin login

Elfelejtette jelszavát?

  • Pasaréten: 1022 Budapest, Hankóczy Jenő utca 35.
  • Budafokon: 1221 Budapest, Vihar utca 22.
  • +36-70/977-2588
  • napraforgohaz@napraforgohaz.hu
  • Követés
  • Követés

Copyright © 2025 Napraforgóház Fejlesztő központ. All Rights Reserved.

Napraforgóház Fejlesztő és Játszó Csoport Bt. | Cégjegyzékszám: 01-06-719757 | Adószám: 20217466-1-43