Látásnevelés
Mi az a Látásnevelés?
A látás a vizuális információk feldolgozása, amelynek fő célja a tárgyak, jelek azonosítása illetve a cselekvések elsődleges vezérlése. A vizuális információ feldolgozása a szemben kezdődik, de addig, amíg egy éles, sokszínű, többféle alak-háttérrel bíró folyamatos képet észlelünk, igen hosszú és bonyolult utat tesznek meg a szemünkbe érkező vizuális ingerek.
A látás rendkívül összetett és számos funkció együttes működését igénylő folyamat. Működési probléma a vizuális információ haladási útjában bárhol előállhat. Látásprobléma esetén gyakran megállnak az optikai rendszer felmérésénél (kell-e szemüveg vagy sem?), illetve a szemészeti diagnózis felállításán; továbbá, ha megvan a szemüveg, attól máris megoldottnak remélik a problémát, vagy súlyosabb esetben gyengénlátó vagy aliglátó minősítést kap az érintett gyermek. A legtöbb esetben a látásélesség (vízus) meghatározása történik, amely az ép, 100%-os látáshoz képest való látás-csökkenést hivatott felmérni, illetve a szemüveglencse Dioptria értékével korrigálni a csökkenést, amennyiben lehet. Azonban a „teljes képhez” meg kell figyelni a kétszemes működést, a térlátást, a szem-kéz koordinációt, az alap izomtónust és mozgásállapotot, a kognitív képességeket, a lateralitást, a fényviszonyokhoz való alkalmazkodást, a képalkotási gyorsaságot, a fixációs és követő szemmozgásokat, a tekintetváltást, továbbá figyelembe kell venni a gyermek életkorát, személyiségét, habitusát és aktuális figyelmi szintjét is.
A fentiekben ismertetett látásprobléma-típusok, egyéb vizuális problémák mellett a FUNKCIONÁLIS / PEDAGÓGIAI LÁTÁSVIZSGÁLAT keretén belül azonosíthatóak be, amelyet diagnosztikai és terápiás területen gyakorlott látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus végez. A funkcionális látásvizsgálat során megfigyeljük a gyermek praktikus élethelyzetekben megmutatkozó látásteljesítményét, valamint életkora és képességei adta lehetőségek szerint megvizsgáljuk vizuális funkcióit. A vizsgálat során a különféle játékos – életkorhoz, mozgásállapothoz és fejlettségi szinthez alkalmazkodó – helyzetekben megmutatkozó spontán vizualitás szubjektív megfigyelésén túl, standardizált látásteljesítményt mérő tesztek (Preferential Looking Test, STYCAR Test, Lea-ábrák, stb.) objektív felvétele is történik.
A funkcionális látásvizsgálat során feltáruló problémás vizuális és esetleg ezzel összefüggésben álló területek, jellemzők összegzése után EGYÉNRE SZABOTT, KOMPLEX LÁTÁSNEVELŐ PROGRAM indulhat meg a vizsgálatot végző gyógypedagógus iránymutatásai szerint, amely a probléma súlyossága szerint lehet időszakos tanácsadás jellegű vagy rendszeres egyéni vagy csoportos foglalkozás keretén belül megvalósuló.
A leggyakoribb látásproblémák
- csökkent látásélesség / beszűkült látótér
- szemteke-rezgés
- megkésett vizuális fejlődés
- látási ügyetlenség
- vizuális figyelemi zavar
- agyi eredetű látássérülés